Monday 25 July 2016

TOP 10 SALAH FAHAM MENGENAI ABAYA DI MALAYSIA PART 1

Kali ni Ziyy Zeeta nak cuba betulkan persepsi mmengenai Abaya di kalangan orang kita. Semua ni Ziyy Zeeta sendiri experience. Memang lah tak semua orang berpeluang untuk travel atau tinggal di negeri luar tapi banyak membaca dan banyak pengetahuan akan buat kita semua mempunyai pengetahuan dan minda yang terbuka. Ramai juga fashionista di Malaysia yang tahu mengenai abaya dan tak semua yang masih stuck dengan persepsi lama mengenai yang Ziyy Zeeta akan list di bawah.

No 10
Abaya mesti bewarna hitam. 
Sejak akhir2 ini negara timur tengah yang modern seperti UAE sudah mengeluar kan fashion range abaya yang bewarna. Ziyy Zeeta personally masih menyukai abaya hitam. Abaya dubaiboleh di dapati dalam warna coklat, biru, polka dot, dengan belt, animal print etc.
Ramai juga pelanggan Ziyy Zeeta yang menerima and mencari abaya bewarna terutama warna dark blue, grey dan brown.
Abaya rekaan Mauzan yang menengahkan warna grey dan brown. 

No 9
Abaya di pakai untuk kematian
Kemungkinan besar sebab warna hitam yang ada orang ingat beli abaya satu untuk simpan melawat orang meninggal.

No 8
Semua Abaya bersaiz besar
Saiz abaya tak besar cuma agak panjang compare dengan saiz ketinggian orang Malaysia.  Saiz pon berlainan angka. Contohnya di Malaysia saiz 36, 38, 40, 42. Abaya akan start dengan 50, 52, 54, 56, 58.. Saiz 40 Malaysia sama dengan saiz 54 Arab.
Kebanyakkan wanita sangat sensitif dengan saiz badan akan terkejut monkey bila Ziyy Zeeta cadangkan saiz 54 untuk di cuba. Rata2 akan merasa insult dan ingat Ziyy Zeeta mempunyai pandangan yang badan mereka gempal.
Ziyy Zeeta sendiri selesa  memakai saiz 58 kerana gemarkan abaya labuh ala sapu lantai.
Model Ziyy Zeeta yang mempunyai ketinggian 167m menggayakan abaya saiz 58


No 7
Abaya fit ikut bentuk badan
Ramai juga pelanggan yang cari abaya yang fit ikut bentuk badan, Yang ini Ziyy Zeeta suggest pakai baju kebaya atau jubah lycra, gerenti ikut bentuk badan muah muah...Surprisingly banyak wanita midle age yang nak pakai macam ni.
Abaya secara tradisi adalah "cloak" atau jubah yang di pakai di atas pakaian lain. Abaya seeloknya di pakai loose dan carefree. Tetapi ada juga abaya yang modish dan tidak bersaiz besar seperti tradisi abaya. Abaya boleh juga di pakai dengan belt untuk mengurangkan loose jika anda rasa tidak selesa

Nampak selesa pakai loose abaya dari Ghizlan design

No 6
Bila sebut Abaya, terbayang ada bling bling di tangan atau dada.
Kebanyakkan orang kita beli abaya ketika mengerjakan umrah dan haji, Tidak hairan lah jika fashion abaya dari Saudi sememang nya di penuhi hiasan cantik di tangan dan dada, sesuai untuk ke majlis2. Tetapi abaya telah melalui revolusi malah pereka fashion dari Europe sudah mula menjinak diri dengan abaya. Terlalu banyak abaya bewarna dan tiada hiasan bling2 dan boleh di bawa ke ofis dan sebagai pakaian tidak formal.Ada juga yang bila tengok koleksi Ziyy Zeeta berkata ini bukan Abaya.
nampak familiar? Abaya Saudi yang jadi pilihan ramai di sini

Abaya kimono Dubai dari Ziyy Zeeta

Ziyy Zeeta akan sambung Top 5 persepi salah mengenai abaya dalam post akan datang.

Untuk pertanyaan koleksi Ziyy Zeeta sila WA 011 11032700












No comments:

Post a Comment